Tøyen Village: Startup or Closed Down?

Et makerspace er en løsere organisering av flere som jobber på samme sted med ulike prosjekter og andre tiltak. Begrepet og bevegelsen har flere kilder:

  • Gjør-det-selv (DIY – Do It Yourself) vokste ut av hippieopprøreret i USA. Denne grasrotbevegelsen fikk et samlende uttrykk i publikasjonen The Whole World Catalogue (Wikipedia) 1968-1998. Katalogene hadde omtale og test av alt (u)tenkelig fra småskaleproduksjonen og det som en kan lage sjøl.
  • DIY-bevegelsen fikk et tydelig digitalt innslag fra dem som på 70- og 80-tallet utviklet personlig digitalteknologi. Det ble et voldsomt løft av suksessen til garasje-innovatører som Steve Jobs (Apple) og Bill Gates (Microsoft) med tidsskrifter som Popular Electronics (1954) og Byte (1975). Dette har skapt en egen type Maker Space for digitale kunnskapsarbeidere.
  • Nevnenyttige entreprenører over hele fjøla som innovatører, håndverkere, husflidsarbeidere og andre makers – en norsk oversettelse kunne kanskje være gjørere – som finner glede og nytte av å arbeide sammen. Da kan en også dele på fellesutgifter til kantine, internett-forbindelse, skrivere osv.
  • MIT’s Fab Labs som ble startet i et samarbeid mellom The Grassroot Invention GroupThe Center for Bits and Atoms og The Media Lab ved Massachusetts Institute of Technology i 2001. En Fab Lab (fabrication laboratory) er et småskala laboratorium og utviklingsverksted for digitalt støttet produksjon.
  • Et fokuspunkt kom med tidsskriftet Make:magazine i 2005. Tidsskriftet organiserte flere markeder (Maker Faires) der man kunne vise fram og selge sine produkter.

I Norge er det dratt i gang flere Maker Spaces de seinere år så som Oslo International Hub, MESH og Tøyen Startup Village (TSV). Den typiske gjøreren der har med seg sin bærbare datamaskin og mobiltelefon. Hun kunne nesten like gjerne sitte på kafe såframt det finnes trådløst nettverk.

Forbrukerrapport fra Tøyen Closed-down Village

OsloMet har over 130 møterom fordelt på 15 bygg. Gjennom et partnerskap med TSV disponerer man også  9 kontorplasser der. Det er laget en glimrende bestillingsløsning. Man innkaller seg selv til et møte i Office 365 og angir da TSV som møtested. Om det er ledig plass kan man da reservere den.

Denne sommerferie-arbeidende rapportør ville teste dette yrende gründermiljøet.

Jeg gjorde det nettopp nå når juli er på sitt mest intense. Hva om jeg ville invitere utenlandske gjester på et møte mens de likevel er på feriebesøk til Norge? Jeg hadde også en baktanke av generelt slag: En organisasjon with balls må kunne håndtere Den Norske Fellesferie.

Jeg må dessverre skuffe:

  1. Online bestilling av plass var en lek. Kudos til Avdeling for eiendom ved OsloMet.
  2. Jeg fylte bag-en med PC, pad og mobil, som alle trengte å lades,  og ga jeg meg i vei.
  3. Jeg passerte første hinder. Hvorfor kan man ikke sette veiskilt i gågatene på Tøyen? Det er riktignok god oppløsning på online-kartet på mobilen, men ikke så detaljert. Litt skilting hadde hjulpet. Det er innovativt.
  4. Vel framme ved en lett sliten inngangsdør i Startup-kroken kunne skiltet fortelle at resepsjonen ikke ligger på oppgitt adresse, men ute på Tøyen-torget. Hm. Bekymringsfullt, men greit nok i juli. Skiltet oppgir et telefonnummer.
  5. Jeg ringer telefonnummeret 400 17 525: Dette nummeret er ikke i bruk.
  6. Ut på torget og ganske riktig: Midt på Tøyen Torg er det en kafe som er godt merket TSV. Det hadde jeg nok sett hvis jeg visste at det var på kafe jeg skulle …
  7. Kafeen er typen bruktmarked chic med rustne stålrørs-stoler og ubehandlede finerplate-vegger. Jeg trodde vi hadde gjort oss ferdig med råbyggbrutalismen. Men det er kanskje da capo av 70-tallets Chateau Neuf?
  8. Den hyggelige jenta i kaffebar-resepsjonen har (om jeg skal tolke samtalen med de to andre kundene) nettopp vært i India og skal jobbe ei uke til før Sørlandsferien. Student i sommerjobb, altså. Vennligheten kan dessverre ikke helt kompensere for manglende grep om det resepsjonelle:
    • Nei, dessverre. Sjefen min er ikke her.
    • Nei, jeg kan ikke så mye om dette. Vet ikke.
    • Men du kan ringe dette nummeret. Da får du hjelp
  9. Jeg ringer dette nummeret. Den automatiske telefonsvareren til ansvarshavende for TSV tar imot beskjed. Ingen ringer tilbake.
  10. Så jeg bestiller en kopp kaffe med croissant til kr 60,00. Den er tynt skvip med farge av oppvaskvann som selv ikke en amerikaner kunne drikke. Jeg må be om annen kaffe. Den er *litt* bedre.
  11. Etter litt leting finner jeg et strømuttak så jeg kan lade mine medbrakte. En liten lapp på disken forteller også om nøkkelkoden til trådløst internett.

Så nå sitter jeg her da og føler meg SKIKKELIG innovativ med tresmak i baken fra benken foran finerplatebordet på vaklende  stålrørsben mens jeg skriver ned denne ikke helt ut oppløftende beretning.

Hva ER det med Innovasjon Norge?

 

 

 

Legg igjen en kommentar