Læringsutbyttebeskrivelse

Som regel bør et kurs i Bokskapet ha en beskrivelse av hva deltakerne kan lære, – en læringsutbyttebeskrivelse. Her er et eksempel fra et kurs i Kunnskapsbasert praksis for praksisveiledere. Den forutsetter god forståelse av hva som ligger i termene nedenfor. Mange av dem krever godt grep om allmenne, og i noen tilfelle, filosofiske kategorier:

  • å ha innsikt
  • holdning
  • fagutøvelse
  • metode, metodikk
  • erfaringsbasert kunnskap
  • forskningsbasert kunnskap
  • brukerkunnskap
  • KBP (kunnskapsbasert praksis)
  • refleksjon
  • klinisk praksis
  • PICO-modellen
  • kunnskapspyramiden
  • kvalitet
  • relevans
  • anvendbarhet

Kunnskapsbasert praksis

Kursdeltakeren:

  • Har innsikt i at det å arbeide kunnskapsbasert både er en holdning til fagutøvelse og en systematisk arbeidsmetode for kvalitetsforbedring.
  • Har innsikt i hva som ligger i begrepet kunnskapsbasert praksis, at det innebærer både erfaringsbasert kunnskap, forskningsbasert kunnskap og brukerkunnskap i en gitt sammenheng
  • Har innsikt i trinnene i KBP

Refleksjon

Kursdeltakeren:

  • Kan identifisere områder i egen klinisk praksis som bør forbedres

Å formulere gode spørsmål

Kursdeltakeren:

  • Har innsikt i at det finnes ulike typer spørsmål som gir ulike typer svar
  • Har innsikt i PICO-modellen som hjelpemiddel til å formulere gode/søkbare spørsmål
  • Kan formulere spørsmål (med utgangspunkt i refleksjonen) ved hjelp av PICO-modellen

Søk etter kunnskap

Kursdeltakeren:

  • Har kjennskap til Helsebiblioteket
  • Har forståelse for nivåene i kunnskapspyramiden
  • Kan gjøre enkle søk i utvalgte kilder med bruk av PICO-skjema

Kritisk vurdering

Kursdeltakeren:

  • Har forståelse for hva kildekritikk innebærer
  • Kan kritisk vurdere kunnskapens kvalitet, relevans og anvendbarhet ved hjelp av en sjekkliste

Anvendelse

Kursdeltakeren:

  • Har kjennskap til noen av de vanligste barrierene for å ta i bruk ny kunnskap i praksis
  • Har kjennskap til tiltak som kan fremme kunnskapsbasert praksis
  • Kan diskutere overførbarhet og relevans av ny kunnskap i praksis

Evaluering

Kursdeltakeren:

  • Kan reflektere over og kritisk vurdere om ny kunnskap har bidratt til økt kvalitet på praksis
  • Kan vurdere om du selv arbeider kunnskapsbasert
  • Kan veilede og undervise studenter i kunnskapsbasert praksis