Dagens skum

L’Ecume des jours er en roman av Boris Vian fra 1946 som først ble populær på det seine 60-tall med oppblomstring av ny-eksistensialismen til Jean Paul Sartre. Boka er en stemningsskildring med jazzmusikk som følgesvenn gjennom kjærlighetshistorier på mange plan, livsglede og livslede.

Tittelen Dagens skum renner meg ofte ihu når jeg følger dagens kommentariat på Twitter og i nettavisene. Nå er det allestedsnærværende Spotify som fyller ørene uten krav og motstand. Jazz må en lytte til. Spotify er tomme karbohydrater for sinnet, – også som jazz. Det lyder som biff, men treffer ikke ordentlig. Det er slik med tekstene også: flytende, lettfordøyelige, plaprete ..

Et nylig eksempel er en bloggpost sitert av en frontfigur i norsk AI om 4 måter som kunstig intelligens vil endre utdanning [HTML].:

  • digitalisere administrasjon, også omtalt som å sette strøm på papiret
  • tekstgeneratorer som produserer innhold slik noen robotprogrammer kan lage nyheter om været og aksjekursene
  • din personlige instruktør som kan samarbeide med den enkelte student – deg – i tråd med dine preferanser og læringsstil
  • fysiske roboter som erstatter fysiske lærere med taleferdighet, god mimikk og det hele

Dette er så slapt!!

Det er ikke tvil om at digitalisering endrer utdanning. Men i likhet med så mange tror forfatteren at dette handler om å tilsette intellektuelt innhold. Forelesning er ikke lik læring. Man kan jo ikke lære noe til andre, – bare legge forholdene til rette for at de selv kan lære. Det handler om å organisere. Det skjer tekstlig, praktisk og sosialt og mellom flere.

Digitalisering griper inn i denne tilretteleggingen slik at lærere og studenter bemyndiges i læringsarbeidet.

Om vi kom dit at AI kan undervise, er vi allerede forbi The Singularity, – det punkt der maskinintelligensen overstiger den menneskelige. Da bryter utdanningssystemet slik vi kjenner det fra de siste 800 år sammen.

Vil studentene da holdes som hamstere som muligens trenes til å løpe fortere i hamsterhjulet?

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar