The Medium is the Message?

Se raskt på disse fire bildene og finn det ene som ikke hører til i samlingen:

Så vanskelig er det jo ikke.

Men vi nærner oss et punkt der aviser med kostbar infrastruktur og stor stab har forsidekonkurranse fra hvermannsen, – i dette tilfelle en prosjektside for publikasjoner i  Bokskapet ved OsloMet.

For å etablere slike info-flater kan en f.eks.

  • Sette opp en WordPress-installasjon hos en av skyleverandørene som AWS (Amazon Web Services), Google Cloud, Microsofts Azure eller Oracle for 75-100 kroner pr mnd. Det betales da for CPU-tid, arbeidsminne, disklagring og datatrafikk mens programvaren er gratis.
  • Håndtere multimedia som stillbilder, video og audio i et globalt Content Delivery Network. Det er gratis i de volumene vi snakker om her.
  • Bruke mobiltelefon til stillbildefotografering, lydopptak og videoopptak til en kostnad de fleste likevel tar for bare å ha telefon. Det er også mye som deles åpent og fritt på nettet
  • Redigeringsprogrammer som godt kan være gratis.

Medie- og distribusjonskostnadene er altså ubetydelige. Det er arbeidet med å produsere  og formatere innhold som koster.

Dette har konsekvenser for høyere utdanning. Der produseres det innhold hele tida. Men det “fordamper” like raskt. Man ser nå for seg at dette innholdet skal spres til mange ved kringkasting (strømming). Men forelesninger som i utgangspunktet et sånn passe spenstige – eller kanskje dørgende kjedelige –  blir ikke bedre av å sendes ut på de tusen skjermer.

Jeg tror utdanningsinstitusjonene nå må ta inn over seg at de må tilpasse innholdsproduksjon i form av forelesning og gjennomgang av oppgaver til vår tid. To eksempler å studere: TED Talks og Kahn Academy.

 

Legg igjen en kommentar