Et alvorlig manifest om elæring.

Dette er innledningen til et Elæringsmanifest på alvor [HTML]:

  • Vi tror at læringsteknologi gir mulighet til å skape unike og verdifulle læringsopplevelser.
  • Med tristhet og dyp frustrasjon ser vi at de fleste elæringsløsninger ikke lever opp til forventningene.
  • Vi tror også at dagens utviklingstrekk peker mot en framtid med ubetydelige forbedringer av dette, med minde vi gjør noe radikalt for å endre kurs.
  • For at elæring skal nå sitt potensiale må vi begynne med et personlig engasjement for å utvikle et nytt sett av standarder.

Oversatt av Google/Helge Høivik.

Hovedpunkter

Manifestet har disse hovedpunktene:

  • Do Not Assume that Learning is the Solution
  • Do Not Assume that eLearning is the Answer
  • Tie Learning to Performance Goals
  • Target Improved Performance
  • Provide Realistic Practice
  • Enlist Authentic Contexts
  • Provide Guidance and Feedback
  • Provide Realistic Consequences
  • Adapt to Learner Needs
  • Motivate Meaningful Involvement
  • Aim for Long-term Impact
  • Use Interactivity to Prompt Deep Engagement
  • Provide Support for Post-Training Follow-Through
  • Diagnose Root Causes
  • Use Performance Support
  • Measure Effectiveness
    • Measure Outcomes
    • Measure Actual Performance Results
    • Measure Learning Comprehension and Decision Making During Learning
    • Measure Meaningful Learner Perceptions
  • Iterate in Design, Development, and Deployment
  • Support Performance Preparation
  • Support Learner Understanding with Conceptual Models
  • Use Rich Examples and Counterexamples
  • Enable Learners to Learn from Mistakes
  • Respect Learners

Legg igjen en kommentar