Uforberedte lærere.

Det er et gjennomgående problem at studenter ikke forbereder seg til timene. Den viktigste grunnen er at lærerne heller ikke gjør det.

Rettere sagt: Lærere forbereder sine forelesningsmonologer som de skal holde i timen. Men de forbereder ikke studentaktive læringsformer og krever heller ikke at studentene skal gjøre det.

Dette går med all tydelighet fram når vi nå holder PISA-kurs for lærere for 3. gang. Der er det en eksplisitt forventning om at de forbereder seg via online kursmateriale.

Det slår tydeligvis ikke feil: Lærere forbereder seg ikke i tråd med kravene som er svært tydelig opplest og vedtatt i dette “omvendt kurset” som handler om omvendt kursing. Ei heller når de purres.

er’e så fali ‘a?  (Ikke gjør som jeg gjør. Gjør som jeg sier!)

Det kreves så en direkte, presis og tydelig konfrontasjon. Etter det er det erfaringsvis mange som tar skjeen i en annen hånd.

Konklusjon:

Inntil lærere lager opplegg som krever studentforberedelse og også konfronterer – og så følger opp og bl.a. utelukker studenter som ikke forbereder seg, kan en bare glemme omvendt undervisning. Dette gjelder rekursivt.

 

 

 

Legg igjen en kommentar