Er Teams egnet for elæring?

Microsoft kjører nå fram Teams som den store integrator av de ulike Office 365-programmene. I september er det slutt med Skype for nye brukere. De går rett på en ny løsning der jobbtelefonen med og uten video er sømløst integrert i Teams. Det kan erstatte mange flyreiser.

Noe liknende skjedde forøvrig tidligere med Office Mix som nå er blitt en standard del av Powerpoint. De fleste kommer langt med dette når de skal lage læringsobjekter som illustrasjoner, animasjoner og video med og uten lyd. Mix-løsningene er kort og godt blitt historie. Mange andre programvarer for opptak og animasjon går med i dragsuget.

Microsofts kannibalisme før og nå

I sin tid var det regnearket Visicalc og databasen dBase II og så III som fikk PC-ene flyttet fra hobbyrom og inn på kontorene. Men det var først med Wordperfect og harddisk istedenfor floppy-disker – datalefser – at de tok over for skrivemaskinene. Microsoft presset ut Visicalc med Excel, Wordperfect med Word, men det var open-source-løsningen MySQL som tok plassen til dBase.

Microsoft har forsøkt lenge og synes å få satt et liknende markedsgrep nå.

Til høyre ser man hvordan det å starte en ny arbeidsgruppe i Teams samtidig setter opp en rekke samarbeidsløsninger i kulissene. De blir da dedisert til akkurat denne arbeidsgruppa. Det skjer ved noen få klikk og invitasjon på epost til dekltakerne. Klikk også på illustrasjonen for større versjon i PDF-format. Det settes opp ..

  • En prategruppe (chat-kanal). I pratekanalen kan man sette opp audio- og video-samtaler (tidligere Skype).
  • Et Sharepoint nettsted.
  • En særegen epostkonto for gruppa.
  • En særegen kalender for gruppa.
  • Et OneNote-dokument.
  • En utgave av planleggingsprogrammet Planner.
  • En Power BI-instans (BI ~ Business Information) for grafisk sammenstilling av informasjon. Dette kan bli et framtidig grensesnitt mot data for læringsanalyse gjennom milliardinvesteringen (i $) i Azure AI.
  • En gruppe-wiki.

Konkurranse om samarbeidsløsninger

De viktigste konkurrentene til dette er Google G-Suite, Facebooks Workplace og ikke minst samarbeidsprogrammet Slack som har blitt populært. Med sine 10 mio daglige brukere er dette programmet likevel slått av Teams som nå registrerer at 13 mio brukere  er i sving hver dag.

Men det som skjer her er noe annet enn at et nisjeprodukt konkurrerer med et annet.

Som lista over viser, har Microsoft tatt et sveip over mye av det de sitter på. I en pratekanal i Teams kan man gjerne legge inn en video fra Stream, men også like gjerne en YouTube-avspilling via et lite integrasjonsskript. Det er da gjort i en håndvending å forberede neste møte – eller neste time – med skriftlige innspill, annoterte videoer og oppgaver.

Hodeløst?

Teams integrerer mye og er blitt en stor pakke. Online-manualen er oversiktlig. Men utskrift til papir krever mer enn 1.700 sider. Her er det inkrementalismen som gjelder.

Først lages en enkel pratekanal og og det holdes online-møter. Så legger man inn tematiske dokumenter i filsystemet i forkant og bakkant. Men det er også ganske enkelt å bruke planleggingsprogrammet med oppgaveoversikt og fordeling på deltakerne med grafer som viser hvor mye som er gjort … Osv.

Dette kan framstå som små kvantitative skritt for den enkelte ansatte og den enkelte arbeids- og studie-gruppe. Men når dette blir et massefenomen, blir organisasjonen en annen. Det er dette ledere på mange nivå bør ha for øye. Det investeres mye tid i praktisk egenlæring i utdanningsinstitusjonene.

Liit for ofte er det hodeløst.

Teams som LMS

Microsoft har også laget et større diagram som forklarer mer om det samme. Klikk også der for å se PDF-versjonen.

Der blir det tydeligere at arbeidsgruppa får et eget filområde for felles lagring/deling av dokumenter. Det er også integrasjon mot Stream som lar en dele videoopptak.

Det hører også med at Teams har et eget oppsett for utdanning der man kan legge inn student- og elev-oppgaver. Her er OneNote-oppsettet tilpasset studiebruk slik at dette blir en slags digital perm med ulike typer sider, derunder ..

  • Lærers private sider. Kan deles mellom flere lærere.
  • Fellessider som lærer kan redigere (skrive-og lese-adgang), mens studentene kun har leseadgang.
  • Studentenes egne private sider som bare den enkelte student har tilgang til, men også lærer.

Det er mulig å invitere alle som har en epostadresse inn i et enkelt arbeidsteam, f.eks. studenter eller lærere på andre institusjoner.

Alt dette gir en potensielt god løsning også for digitalisering av undervisningen. Lærere og studenter bruker digitale verktøy de er relativt godt kjent med fra før, om ikke annet så fra Word og Outlook.

Når Skype blir pensjonert, vil også alle brukere av Office 365Teams opp som sin dominerende kommunikasjonsløsning. Det vil bli nærliggende å bruke dette ikke bare for administrativ kommunikasjon mellom lærere og andre ansatte. Man kan godt bruke nøyaktig de samme operasjonene – med noen tillegg – for samhandling med studentene.

MOOCAHUSET: Open edX som CMS

I MOOCAHUSET/Bokskapet er vi opptatt av at fagstoffet blir gjort åpent og nasjonalt tilgjengelig. Den Open edX-løsningen vi arbeider med egner seg svært godt til dette.

Det skjer i samspill med Office 365 og Teams og med andre løsninger som Blackboard og Canvas.

 

Legg igjen en kommentar