LinkedIN Learning i støtet.

Microsoft spenner musklene i LinkedIn Learning med 2.000 online-kurs. Vårt stalltips for tematikken 2020-22 om valg av e-læringssystem (fra august 2018) var

  • Vi vil bruke Open edX som velfungerende plattform for helhetlige og nasjonalt rettede digitale læreverk og som autoritetsregister for faglig innhold på åpent XML-format (OXL – Open Learning XML)
  • Vi vil vurdere Microsoft Office 365 (Social Graph) opp mot Canvas som behandlingssystem for organisatorisk informasjon der FS fortsatt vil brukes som kildedatabase.

Microsoft kommer tydeligere på banen ved sterkere markedsføring av LinkedIN Learning. Dette tilbudet bygger på video-treningsselskapet Lynda.com som LinkedIN kjøpte opp i 2015 for $1.5 milliarder. Året etter kjøpte så Microsoft hele LinkedIN for $26 milliarder. Markedsverdien til Microsoft er over $900 milliarder. Instructure, som eier Canvas, er verdt mindre enn 1/500 på sine omlag $1.6 milliarder.

Man skal være godt naiv om man tror at Microsoft ikke forventer valuta for disse pengene..

Samtidig har Microsoft publisert et stort antall gratis-kurs i EdX-format

Kanskje strategien nå et å tilby betalingskurs for digital organisasjonskunnskap, gratiskurs knyttet til digital verkøylære der man betaler for Microsoft-verktøyene og så Open edX for akademisk fagstoff  – med infrastruktur og produktivitetsverktøy rettet mot dette for salg.

Legg igjen en kommentar